Το πρόγραμμα περιήγησής σας δεν υποστηρίζεται πλέον. Κατεβάστε το προτιμώμενο σύγχρονο πρόγραμμα περιήγησής σας και μείνετε ασφαλείς!

Συμβουλές μελέτης στο σπίτι

  1. Φτιάχνω ένα πρόγραμμα μελέτης. Ορίζω συγκεκριμένες ημέρες/ώρες και φροντίζω να έχω αρκετό χρόνο στη διάθεσή μου.
  2. Επιλέγω ένα ήσυχο μέρος για μελέτη. Διαλέγω ένα χώρο μακριά από «πειρασμούς» όπως τηλεόραση, τάμπλετ, κ.ά. Προσπαθώ να περιορίσω τυχόν διακοπές, π.χ. βάζοντας το κινητό μου στο αθόρυβο.
  3. Διαμορφώνω το χώρο μελέτης κατάλληλα. Απομακρύνω αντικείμενα που δεν θα χρησιμεύσουν στη μελέτη ώστε να κάνω χώρο για τα βιβλία μου, τον υπολογιστή μου και ό,τι γραφική ύλη τυχόν χρειαστώ. Φροντίζω να υπάρχει κατάλληλος φωτισμός.
  4. Οργανώνω τα βιβλία μου και το εκπαιδευτικό υλικό που έχει δοθεί. Δημιουργώ μια λίστα με τις ασκήσεις που πρέπει να κάνω και αποφασίζω τη σειρά με την οποία πρέπει να πραγματοποιηθούν. Ελέγχω το υλικό του μαθήματος που υπάρχει διαθέσιμο στην εκπαιδευτική πλατφόρμα.
  5. Ξεκινάω πάντα με μία σύντομη επανάληψη. Πρώτα υπενθυμίζω στον εαυτό μου τα όσα κάναμε στην τάξη και μετά προχωράω σε όσα έχουν ανατεθεί.
  6. Ξεκινάω τη μελέτη με αυτό που εγώ θεωρώ πιο απαιτητικό. Βασικό όφελος σε αυτή την προσέγγιση είναι να εξασφαλίσω τη λιγότερη δυνατή κούραση και τη μέγιστη δυνατή διαύγεια. Κάποιες φορές όμως ίσως να πρέπει να ξεκινήσω από κάτι που μου φαίνεται (πιο) εύκολο ώστε να έχω περισσότερο χρόνο συγκέντρωσης σε κάτι που ενδεχομένως με δυσκολεύει, κερδίζοντας έτσι τη χαρά της ικανοποίησης που μου δίνει το να διαγράφω πράγματα από τη λίστα μου! Σε ποιόν άλλωστε δεν αρέσει αυτό;
  7. Σημειώνω τυχόν απορίες. Φροντίζω για το επόμενο μάθημα να έχω συγκεντρώσει όλες τις απορίες μου ώστε να απευθύνω ερωτήσεις στον/στην καθηγητή/τριά μου.
  8. Σημειώνω κάτι καινούριο/ενδιαφέρον που έμαθα. Η μελέτη συχνά κρύβει και κάτι καινούριο! Φροντίζω να καταγράψω κάθε καινούρια πληροφορία και κάθε τι που μου έκανε εντύπωση.
  9. Ετοιμάζω τα πράγματά μου για το επόμενο μάθημα. Φροντίζω να έχω μαζί μου όλα όσα χρειάζομαι (βιβλία, φυλλάδια, γραφική ύλη, κλπ.)
  10. Επιβραβεύω τον εαυτό μου!

Ρουτίνα μελέτης

  • Καθιερώστε μαζί με το παιδί σας μια ρουτίνα μελέτης και αφήστε το να επιλέξει μία σταθερή ημέρα και ώρα που θα κάνει το homework για το επόμενο μάθημα. Παρότι δεν υπάρχει «μαγικός αριθμός» ως προς το χρόνο που χρειάζεται να αφιερώνει κάθε παιδί στη μελέτη, καλό είναι να μην υπάρχει χρονική πίεση από άλλες (εξωσχολικές) δραστηριότητες και να επιλεχθεί ώρα συμβατή με την αποδοτικότητα του παιδιού σας.
  • Επιλέξτε μαζί με το παιδί σας ένα σταθερό χώρο μελέτης εξασφαλίζοντας ότι θα υπάρχει ησυχία και όσο το δυνατόν λιγότεροι περισπασμοί. Για παράδειγμα, αν το παιδί διαβάζει στο τραπέζι στο σαλόνι, εξασφαλίστε ότι η τηλεόραση θα είναι κλειστή ή ότι δεν θα το απασχολήσουν άλλα μέλη της οικογένειας. Μην ξεχνάτε να επιβεβαιώνετε μαζί τους ανά τακτά χρονικά διαστήματα το χώρο μελέτης, καθώς είναι πιθανόν μεγαλώνοντας να αλλάξουν το αγαπημένο τους περιβάλλον για αυτό το σκοπό.
  • Απομακρύνετε τους «πειρασμούς». Την ώρα της μελέτης απομακρύνετε παιχνίδια, κινητά,  tablets ή άλλα αντικείμενα που εύκολα μπορούν να αποσπάσουν την προσοχή του παιδιού. Εφόσον ο υπολογιστής είναι απαραίτητος, καλό είναι να ελέγχετε ανά διαστήματα ότι τo παιδί δεν καθυστερεί ή σταματά τη μελέτη του για να σερφάρει άσκοπα στο Ίντερνετ ή να παίξει παιχνίδια.
  • Μάθετε στο παιδί να έχει έτοιμα όλα τα «υλικά» που θα χρειαστεί για τη μελέτη, π.χ. τα βιβλία, τα φυλλάδια, τα τετράδια, τις γόμες και τα μολύβια του. Με αυτό τον τρόπο το παιδί οργανώνεται καλύτερα και δεν χρειάζεται να σηκώνεται και να διακόπτει τη μελέτη του για να πάρει το «μολύβι» ή το «τετράδιο» που ξέχασε.
  • Καλό θα ήταν να αποφεύγεται η απότομη μετάβαση από το παιχνίδι στη μελέτη. Ενδεχομένως ενδιάμεσες δραστηριότητες, όπως τάισμα κατοικίδιου, δουλειές σπιτιού, κλπ. να διευκολύνουν την ομαλή μετάβαση. Αποφύγετε οδηγίες όπως: «Σταμάτα να παίζεις για να διαβάσεις» που ενδέχεται να επηρεάσουν την απόδοση του παιδιού ή να δημιουργήσουν αρνητικούς συσχετισμούς με τη μελέτη.

Καθοδήγηση - Αυτονόμηση

  • Ακολουθείστε τις οδηγίες του/της καθηγητή/τριας. Διαβάστε μαζί με το παιδί τη λίστα με τα όσα έχουν ανατεθεί και φτιάξτε μαζί ένα χρονοδιάγραμμα.
  • Μάθετε στο παιδί να ξεκινά πάντα τη μελέτη κάνοντας επανάληψη σε όσα έγιναν κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Μην ξεχνάτε να ενημερώνεστε από το τετράδιο επικοινωνίας ή την εκπαιδευτική πλατφόρμα σχετικά με την ύλη που καλύφθηκε στην τάξη και συμβουλέψτε το παιδί σας να  μελετήσει το λεξιλόγιο, τους κανόνες της γραμματικής, τις σημειώσεις που κράτησε στο τετράδιο ή να διαβάσει το κείμενο του βιβλίου προτού προχωρήσει σε όσα έχουν ανατεθεί.
  • Εάν κάτι δυσκολεύει το παιδί ιδιαίτερα, καλό είναι να μην το αφήνει για το τέλος, αλλά να ξεκινάει από αυτό, ιδιαίτερα στις μικρές ηλικίες. Για παράδειγμα, εάν ένα παιδί που δυσκολεύεται στη μελέτη της ορθογραφίας την αφήσει για το τέλος, πιθανότατα θα δυσκολευτεί ακόμα περισσότερο λόγω κούρασης να ολοκληρώσει τη μελέτη του, καλλιεργώντας έτσι αρνητικά συναισθήματα για την ορθογραφία. Αντιθέτως, εάν ξεκινήσει από το «πιο δύσκολο», ο μεγαλύτερος βαθμός συγκέντρωσης και η λιγότερη κούραση θα του επιτρέψουν να μελετήσει με επιτυχία, καλλιεργώντας το αίσθημα της ικανοποίησης.
  • Βοηθήστε το παιδί σας να ξεκινήσει την μελέτη δείχνοντάς του το σωστό δρόμο για την επίλυση των εργασιών, διαβάζοντας μαζί του μόνο τις οδηγίες και δίνοντας του συμβουλές για το πώς θα δουλέψει. Στόχος είναι η σταδιακή αυτονόμηση του παιδιού στη μελέτη.
  • Αντισταθείτε στον «πειρασμό» να διορθώσετε εσείς τυχόν λάθη στις ασκήσεις. Εάν εντοπίσετε ότι υπάρχει κάποιο λάθος, ζητήστε από το παιδί σας να ελέγξει πιο προσεκτικά τις απαντήσεις του και αφήστε το να κάνει όποια διόρθωση κρίνει απαραίτητη. Μην στερήσετε από τον εκπαιδευτικό τη δυνατότητα να έχει την πλήρη εικόνα για την ύλη και την πρόοδο των μαθητών.
  • Δοκιμάστε παιχνίδια ρόλων! Μετατρέψτε τον εαυτό σας σε μαθητή και το παιδί σας σε δάσκαλο! Δεν φαντάζεστε πόσα πολλά μπορεί να σας διδάξει, δείχνοντας πραγματικά πόσα έχει ήδη καταλάβει!
  • Στο τέλος της μελέτης, απλά βεβαιωθείτε ότι έχουν γίνει όλες οι εργασίες. Ρωτήστε το παιδί αν έχει ολοκληρώσει τη μελέτη του και ελέγξτε διακριτικά τη λίστα μαζί του. Ζητήστε του να μαζέψει όλα τα πράγματά του (βιβλία, φυλλάδια, κασετίνα, κλπ.) και να ετοιμάσει την τσάντα του για το επόμενο μάθημα. 

Επιβράβευση

  • Επιβραβεύστε την πρόοδο αλλά χρησιμοποιείστε «υλικές αμοιβές» με φειδώ! Η παροχή περιστασιακών αμοιβών κατά την ικανοποίηση των στόχων της μελέτης μπορεί να αποτελέσει σημαντική κινητήρια δύναμη στα αρχικά στάδια καθιέρωσης της ρουτίνας, αλλά είναι σημαντικό σταδιακά να αποσύρεται. Επενδύστε όμως άφοβα στο «λελογισμένο έπαινο» που θα καλλιεργήσει εσωτερικά κίνητρα!
  • Επιβραβεύστε τα παιδιά για την προσπάθειά τους (μικρή ή μεγάλη, επιτυχημένη ή όχι) και όχι (μόνο) για τα έμφυτα ταλέντα τους. Μην ξεχνάτε ότι η πρόοδος δεν έχει για όλους τον ίδιο ρυθμό…το να μαθαίνουμε αργά δεν σημαίνει ότι δεν μαθαίνουμε αποτελεσματικά!
Πίσω στην αρχή